Free counter and web stats

Thursday, August 27, 2009

العمال السوريّون من يحميهم من الاعتداءات؟

تعليقي الشخصي: المقال أدناه يعالج مشكلة الإعتداءات المتكررة التي يتعرض لها العمال السوريين في لبنان. هذه الآفة الخطيرة التي تنتشر في لبنان تنبع من استغلال انكشاف وهشاشة وضع العامل السوري في لبنان. فالمعتدون على العمال السوريين يفرّون بفعلتهم لأن لا قانون يحمي هذا العامل في لبنان وذلك ناتج عن ضعف القانون اللبناني الذي يتواطأ مع النظام السياسي القائم بل يكملّه بالنسبة لإستغلال الشرائح الضعيفة في لبنان التي تتشكل من عمال لبنانيين وأجانب، نساء، وأقليّات جنسية. فكما هو واضح بالتعامل مع اللاجئن الفلسطينيين في لبنان، كذلك مع العاملات المنزليات الأجانب (سريلنكيات، فيليبينيات وغيرهن) فإن النظام اللبناني وفي كل جنوانبه يتسّم بالعنصرية والسماح باستغلال هؤلاء العمال الذين باتوا يشكلون دعامة أساسية من دعائم الإقتصاد اللبناني. هذا النظام الإستغلالي يدعمه مجتمع عنصري، يعيش أزمة هوية بين انتمائه الشرقي وتوسلّه مكانة الرجل الأبيض الغربي. فبالرغم من تعرض اللبنانيين من عنصرية وتمييز في البلاد "المتقدمة" كسائر العرب، يظن اللبنانيون أنهم ينتمون الى فئة الرجل الأبيض فيبادرون بالتعامل بفوقية وعنصرية مع الفئات المنكشفو والهشة في لبنان كالفلسطينيين، السوريين، السريلنكيات، الفليبينييات، المصريين، السودانيين، الأفارقة، واللائحة تطول وتطول...


من صحيفة الأحبار عدد الجمعة 28 آب 2009

مرت أربعة أعوام على خروج الجيش السوري من لبنان، العلاقة بين البلدين شهدت مدّاً وجزراً، تنوّعت، تلوّنت، رغم ذلك لا يزال عمال سوريّون يتعرضون لأنواع مختلفة من الاعتداءات، يُشتَمون وتُسرق أوراقهم وأموالهم

بيسان طي
تغيّرت أحوال السياسة خلال الفترة الأخيرة، بدأ الوسطاء شق طرقات نحو دمشق ليسلكها مجدداً رجال ناصبوا النظام السوري العداء في السنوات الأخيرة. تتنوّع معطيات العلاقة اللبنانية ـــــ السورية (السياسية والاجتماعية...) لكن الثابت الوحيد هو أن العمال السوريين في لبنان ما زالوا عرضة لأنواع مختلفة من الاعتداءات، بعضها لفظي، كالشتم أو تعييرهم بأنهم «دونيّون» أو ملاحقتهم بعبارة «كعك... كعك» لتعييرهم بأنهم رجال استخبارات، وما إلى ذلك من قاموس العلاقات الاجتماعية اللبنانية ـــــ السورية.

عامل في احدى ورش البناء (بلال جاويش)
يكاد لا يخلو تقرير أمني من خبر اعتداء على عمال سوريين، ضرب أو تهجّم لفظي أو سلب أو... ولكن اللافت عند قراءة التقارير في الشهور الأخيرة ارتفاع نسبة الاعتداءات القائمة على ضروب من الاحتيال، يتنكّر لصوص في زي رجال أمن، يقتربون من عامل أو مجموعة عمال يصادفونهم في طريق البحث عن لقمة عيشهم، أو يقصدونهم في محلات إقاماتهم ـــــ الفقيرة بالتأكيد ـــــ يدّعي اللصوص أنهم يريدون التأكّد من الأوراق الثبوتية للعمال، يجبرونهم أحياناً على الصعود إلى سياراتهم، يأخذون منهم أوراقهم وكل ما في حوزتهم من نقود، ويرمونهم على قارعة الطريق، ثم يفرّون إلى جهات مجهولة.

غالبية العمال الذين يتعرّضون لاعتداءات لا يتقدمون بشكاوى

تتعدّد الروايات التي يتناقلها عمال عمّا تعرض له زملاء لهم، أحمد يحكي عن سمير (اسم مستعار)، يروي أن الأخير أُهين قبل أن يُرمى من باب السيارة، التي أُجبر على الصعود إليها بالاحتيال، يقول إن الشابّ الذي سلبه ماله رماه بالشتائم، شتم أمّه وأخته، «وشتم البلد التي جئنا منه». أحمد يسكن في غرفة يتقاسمها مع ستة آخرين، يقول إنهم يجولون برفقة بعضهم بعضاً دائماً، وإنهم لا يبادلون أحداً الحديث، «بتنا نعرف بعض أصحاب ورش التزفيت، لا نعمل إلا مع هؤلاء، أحياناً يتوقّف بجانب الطريق أحدهم ويدّعي أنه يريد أن يعرض العمل عليّ فأرفض، أخاف من الكاذبين، أخاف من ضروب الاحتيال». يحكي أحمد عن ابنته التي لم تتجاوز من العمر عاماً واحداً وهو لم يرها إلّا مرتين، تركها لحضن أمها في قريته جنوب سوريا، ترك معهما في البيت شهادته الجامعية في العلوم الاجتماعية، وقصد لبنان مع ابن عمه ليبحث عن رزقه «في ورش البناء، هناك لا نتحدث عن دوركهايم، خلال الاستراحة لا نتحدث أبداً، ننصرف للأكل فقط».
يمشي أحمد مع أصدقائه وفي مخيّلته هاجس واحد «لا أريد أن أكون ضحية نصّاب»، تخنق صوته الغصّة، يتأتئ قليلاً، يتمالك أعصابه ثم تخرج الكلمات من فمه متقطّعة، بصوت مبحوح يردف «لم أترك ابنتي وزوجتي وقريتي، لأعمل كالخنزير ثم يأتي لصّ ويسرق كل ما جمعته لأنه يكره السوريين». ننتظر وقتاً طويلاً حتى يتمالك أحمد نفسه، ثمّ يذكّرنا بأن حياته في لبنان تفتقد أبسط مقوّمات العيش بكرامة، كما هي حال معظم العمال السوريين، الذين ينامون في غرف أشبه بالأكواخ، يأكلون طعاماً رخيصاً جداً، يلبسون ثياباً رثّة، ويجولون في الشوارع فيما تلاحقهم عيون المارّة، وحيث لا يخفي بعض اللبنانيين كرههم لهم. يقول أحمد «تكثر الاعتداءات علينا، ولكننا المتّهمون دائماً إذا وقع حادث، أو مشكلة ما، في مكان نكون فيه».
يتوجّه بعض العمال ـــــ الضحايا إلى أقرب مخفر، يتقدمون بشكوى، ثم ينصرفون لبكائهم أو آلامهم أو...
خضر شاب عشريني، يجول في طرقات العاصمة حيث يمكن أن يقع على ورشة، «يعرض خدماته» على أصحابها، يقول «أعرف أن تجوالي وحيداً أمر خطر»، يلفت إلى أنه يشعر بالخطر مصاحباً له، يروي حكايات يتناقلها أصدقاؤه عن عمال آخرين وقعوا ضحايا لعمليات احتيال، يبتسم ويردف «الإفلاس يحميك من غدر الكارهين، إذا أرادوا سلبي فلن يجدوا مالاً في جيبي». كلامه يلفتنا إلى أواصر تربط «أبناء هذه الجالية» كما يسمّيها، وهو إذ يعرف قصصاً عن عمال وقعوا ضحايا سلب فإنه يسترسل في وصف أوضاعهم، قصصهم، عناوين ذويهم و«الهمّ الذي رماهم من قراهم على طرقات لبنان».
يلفت محامون منتمون إلى جمعيات تُعنى بحقوق الإنسان إلى أنهم يتابعون قضايا تخصّ عمالاً سوريين عادةً إذا كان العامل قيد التوقيف، وفي أحيان أخرى تصدر بيانات أو دراسات تندّد بالاعتداءات على «العمال الأجانب»، ولكن اللافت أن قضية العمال السوريين لا تلقى الاهتمام اللازم من جانب وسائل الإعلام والجمعيات غير الحكومية.
الاعتداءات على العامل السوري تنطلق من «منطلق عنصري» هذا ما يُجمع عليه مهتمّون بقضايا المجتمع المدني. محامون متابعون لقضايا حقوق الإنسان يذكّرون مرة أخرى أن الدستور اللبناني نص في مقدمته على احترام شرعة حقوق الإنسان، وهي تتضمّن إدانة للعنصرية، ولكن لا نص في القانون اللبناني يترجم هذا الالتزام لجهة معاقبة مرتكب الفعل العنصري، ولا وسيلة لحماية الضحية إلا إذا كان الفعل الواقع عليها يعدّ مخالفة أو جنحة أو جناية يُعاقَب مرتكبه عليها وفق نصوص قانون العقوبات ومواده. وفي هذا الإطار يذكّر المحامون بأنْ لا تمييز بين لبناني وأجنبي بالطبع في هذا الإطار «النص القانوني يعالج أي حادث كجريمة أو عقوبة، ولا فرق إن كان الضحية سورياً أم مواطناً لبنانياً، أو إن كان يحمل جنسية أخرى». وبإمكان العامل أن يستفيد من نصوص قانون العمل إذا وقع في حقه ظلم في عمله.
في عام 2005 أصدرت منظمة العفو الدولية «أمنستي» بياناً أدانت فيها الاعتداءات التي تعرّض لها عمّال سوريون في لبنان. خلال نحو شهرين تردّدت أنباء كثيرة عن مقتل عشرات العمال السوريين، وتعرُّض عشرات آخرين للضرب أو إطلاق النار أو التهديد أو السرقة.
ارتفعت نسبة الاعتداءات ضد العمال السوريين بعد اغتيال الرئيس رفيق الحريري، ثم تراجعت لكنها لا تزال تمثّل ظاهرة. ولكن الجمعيات المهتمّة بقضايا حقوق الإنسان لم تعد تطلق الحملات لحماية هؤلاء العمال، يتحدث ممثّلوها عن المشكلة إذا سُئلوا، ولكنهم يعترفون بأن هذه القضية لم تمثّل بعد مادة لحملة مبرمجة وموثّقة بأعداد الضحايا وأشكال الاعتداءات التي يتعرّضون لها.
ماذا تفعل لو تعرّضت لاعتداء؟ تتنوّع إجابات أحمد وزملائه، بعضهم يقول إنه سيتقدم بشكوى، الآخرون يقولون إن غالبية العمال الذين يتعرّضون لاعتداءات لا يتقدّمون بشكاوى لأنهم يخافون من المعتدين عليهم أو «يعتقدون أنّهم فقدوا الأمل بإيجاد حل لمعاناتهم»، أحدهم أردف «ليس للعامل السوري ربّ يحميه».



يوم تعطّلت ورش البناء

خلال الفترة التي تلت اغتيال الرئيس رفيق الحريري، تعرّض عشرات العمال السوريين في لبنان لاعتداءات، وقد قُتل بعضهم وجُرح آخرون، إضافةً إلى الضرب والشتم وصنوف تعذيب أخرى. في تلك الفترة قطع عدد كبير من العمّال الحدود اللبنانية هاربين إلى قراهم ومدنهم في سوريا، بعضهم حمل أمتعته ليلاً، ومشى عشرات الكيلومترات قبل أن يجد باصاً أو سيارة تقلّه إلى نقطة حدودية. «كان الزمن ينقلب بسرعة جنونية»، يتذكّر أحمد ما رواه له أصدقاؤه عن مخاوفهم في تلك الفترة، يذكر أنه حفظ قصصهم، وأن هذه القصص جعلته يتردّد كثيراً في القدوم إلى لبنان عام 2007 «لكن الفقر أقوى من المخاوف، وضّبت شنطتي الصغيرة، وقطعت الحدود، وجلت مع زملائي بحثاً عن عمل في ورشة».
فرار عدد كبير من العمال السوريين عام 2005 أدى إلى تعطيل معظم الورش، كما أثر في العمل في المزارع والحقول الزراعية. تحوّلت بيروت إلى ورشة معطّلة، أدرك أصحاب الأعمال يومها أن العامل السوري أصبح محرّكاً أساسياً لعملية الإنتاج في قطاعات متعددة... عاد العمال، لكنهم لا يزالون ضحية خلاف سياسي لا دخل لهم فيه.


Friday, August 21, 2009

SMOKING KILLS

This is what happens when you don't empty the ashtray for two weeks!




بس ما في أحلى من الركوة على منقل عرب! :D
PS: don't try this at home!

Apartheid in Israel through labor policies: The Strategy Behind Israel's Migrant Labor Policies

This well written aricle portrays the apartheid policy of Israel through migrant labor controls and policy. Which means excluding Palestinians in the occupied territories and in the zionist state through "importing" labor from Thailand and Philippins... it is a deliberate strategy that goes beyond economic rationale in order to make the apartheid more acute... I posted extracts of the article. You can find the complete article on counterpunch.org

By YONATAN PREMINGER

As an increasing number of people feel the grip of the global financial crisis, Israel’s familiar bugbear has been wheeled out yet again: deport the foreign workers! True to form, the newly appointed Finance Minister Yuval Steinitz has decided that the deportation of 100,000 migrant laborers will improve the economic situation.

We’ve been here before. In 2003, Israel launched its first major campaign to reduce the number of “foreign workers,” as they are known in Hebrew (ovdim zarim). Now the workers are preparing themselves for another round of brutal operations by the infamous immigration police.

In Israel’s labor market, deportations of “foreign workers” are followed by imports of others to take their place. Yet, Israel has an abundant supply of local workers – why does it still prefer the migrant laborers? Because they are not Arabs.

[...]

The truth is, Israel is confused. Since the 1980s, when the country began a process of deregulation with the aim of hitching its markets to the global economy, Israel has been torn between the myth of Jewish solidarity and the Zionist enterprise on the one hand, and the demands of the growing economic elite on the other. Bluntly put, it wants to keep the country open to Jews only but have access to workers willing to do the dirty work for peanuts.

In the past, Israel employed Arabs as cheap labor – both Palestinian citizens of Israel and Palestinians from the Occupied Territories (who have no Israeli citizenship). Then, in the 1990s, as Israelis opened their eyes to the Oslo Accords, watched their economy grow, and enjoyed the “quiet” that the promise of peace granted them, Palestinians from the Occupied Territories found themselves stuck, cut off from their source of livelihood in Israel by renewed policies of military closures around the Territories. Meanwhile, Palestinian Israelis watched their jobs disappear as factories were moved abroad and as they competed with a million newly arrived Russian olim(Jewish immigrants) for the remaining labor-intensive work.

[...]

Farmers and contractors explain their preference for foreign labor by claiming there is no local workforce. “Israelis aren’t willing to do those kind of jobs,” so the mantra goes. And it does, indeed, seem that few Israeli Jews are willing to do hard manual labor anymore. But there are Israelis willing to do those kinds of jobs – Israel’s Palestinian citizens.

Anyone But Palestinians

[...]

According to Israel’s Central Bureau of Statistics, in 2008 only 40 per cent of Arab men of working age participated in the workforce, compared with 56 per cent for Israel as a whole, and only 19 per cent of Arab women, compared with 56 per cent of Jewish women. Half of Israel’s Arab citizens live below the poverty line. Many would jump at the opportunity to work, though a job in Israel today is not always a way of escaping the poverty cycle.

And, if these workers prove insufficient, there are thousands more on the other side of the “security fence.” Israel has administered the West Bank and Gaza since 1967, flooding the Territories with its products, thereby – deliberately or otherwise – preventing the development of local industry and discouraging entrepreneurship. Residents of the Territories have also provided Israel with builders, cleaners and agricultural laborers for thirty years. The result is an underdeveloped Palestinian economy, entirely dependent on Israel, and a huge workforce eager to work in Israel.

The proof of their willingness to work can be found at Israel’s major intersections, where Palestinians from the West Bank wait each morning in the hope that some contractor will offer them work. Most of them have gone through hell to get around the checkpoints and across the separation wall, a dangerous – occasionally fatal – journey of many hours. Many sleep in makeshift camps such as abandoned building sites just minutes from Tel Aviv’s chic boulevards, and return to the West Bank and their families only on the weekends.

[...]

Police raids, a common nightmare for illegal Palestinian workers, aim to intimidate the workers and put on a show for Israelis, so fearful of “infiltrators.” The workers are deported and may lose whatever job they were lucky enough to find, but everyone knows that they will be back as soon as they have negotiated their way through the porous “security” system: work in Israel is in great demand.

Clearly, Israel has easy access to willing labor, so why does Israel maintain such a large migrant labor force? The principal reason has little to do with the lack of a local workforce. The migrant workers are simply cheaper and easier to exploit.

Thais and Filipinos

Most migrant laborers in Israel today are Thais, working primarily in agriculture, and Filipinos, working primarily as caregivers. Many arrive with huge debts after paying middlemen between $6,000 and $9,000 in mediation fees (through arrangements that are mostly illegal). However, their wages in Israel amount to less than the legal minimum because some of the long hours they work are not remunerated.

[...]

Migrant workers are legally subject to the collective agreements negotiated by the Histadrut, but law enforcement is minimal, and the state’s representatives almost invariably take the employers’ side in any dispute.

[...]

[...]the issue of Israel’s labor preferences goes beyond economic calculations and concerns the identity of the workers themselves. In any discussion about the use of Palestinian labor, security concerns are invariably voiced: “When my father used to go to work in the fields with Arabs,” says E. from a kibbutz in the north, “he would take his pistol and be looking over his shoulder all the time. With the Thai workers he feels safe.”

Though not everyone feels the threat in quite this way, the government of PM Ariel Sharon decided in 2005 that, by 2008, Palestinians from the Occupied Territories would no longer be working within Israel. Keeping the Palestinian workers out, then, is part of a deliberate policy that borders on demagoguery, playing on the fears of Israeli Jews and strengthening the misleading consensus of “us here, them over there” – misleading, because Israel is “over there” too, with its ever-expanding settlements, and “they” are here in the form of Israel’s largely unseen Palestinian citizens.

But security, as always, tells only part of the story. After all, if workers can get into the country from the West Bank, so can others with more insidious objectives. The preference for migrant labor over Palestinian labor stems from something for which “security” serves as a fig leaf: Israel’s striving to reduce the Arab presence on this piece of land.

The ideology of separate economies for Jews and Arabs goes back to the days of Jewish settlement in Palestine, when it was feared that cheap Arab labor would discourage European Jews from immigrating. After 1948, freedom of movement for Arab citizens was restricted until 1966, when the military administration was finally lifted. After 1967, Palestinians from the Occupied Territories had the advantage of “disappearing” at the end of the workday, but they, too, were a constant reminder of the local population, which Israel was not ready to acknowledge.

Migrant workers, on the other hand, pose no “demographic threat,” particularly if the immigration police keep working. Though many have been here for years, and their children speak Hebrew just like Israeli children, they are deemed a temporary presence. The situation has plumbed new depths of absurdity: farmers consider the migrant Thais to be permanent workers and the local population – Arabs – as seasonal laborers who fill in during temporary labor shortages.

Israel has also succeeded in depoliticising the issue. The hiring of migrant labor is perceived simply as an economic necessity, while questions of identity, the closure of the Occupied Territories, the “security fence” and the “demographic threat” (not to mention workers’ rights) are held to be unrelated.

Thus, despite the economic crisis and associated rising unemployment, it is unlikely that Israel will wean its employers off cheap “foreign workers” in favor of opening more employment opportunities to the Arab sector or Palestinians from the Occupied Territories. The current situation is too convenient: migrant labor has enabled Israel to open its borders to the globalized economy without endangering its Jewish identity, while bolstering the myth that Israel can be a country for Jews alone.

In fact, Israel has finally succeeded in doing what it failed to do during the years it was still reliant on cheap Arab labor: it has taken the Arabs out of the market.

Yonatan Preminger lives in Tel Aviv and is active in the field of workers’ rights. He can be reached at yonatanpreminger@yahoo.co.uk.

 
View blog authority Global Voices: The World is Talking, Are You Listening?
دوّن - ملتقى المدونين العرب Globe of Blogs http://rpc.technorati.com/rpc/ping Blog Directory